Ziek

Door Canard op woensdag 27 januari 2010 22:57 - Reacties (22)
Categorie: kids, Views: 5.980

Met drie kinderen in het gezin kun je je misschien voorstellen dat het begrip ziek best voorkomt, maar zo ziek als mijn zoon (11 maanden) is, hebben we nog niet meegemaakt. (We hebben nl. ook nog twee dochters van 2 en 3).

Sinds vorige week woensdag is de koorts op komen zetten en vrijdag en zaterdag waren tot nu toe de piekdagen. Vrijdag nog naar de huisarts geweest maar het was gewoon een virusje zei hij.
Koorts van iets boven de 40 graden (nu zegt de temperatuur alleen ook niet alles) en hij hoest veel, een enkele keer met braken, met momenten prut in beide ogen en nadat hij dan een dutje heeft gedaan, zijn z'n ogenleden vastgeplakt met aangekoekte prut, daarnaast ook redelijk wat huilen en mopperen.
Dinsdag nog maar een keer naar de huisarts geweest en hebben toen een recept voor anti-biotica gekregen.
Mijn mannetje is erg zielig maar vandaag ging het al iets beter. We zijn vandaag ook begonnen met anti-biotica.

Nu heeft onze jongste dochter koorts en de andere verhoging maar die lijken er gelukkig niet zoveel last van te hebben :/

... en zelf had ik vanochtend en vanmiddag last van diarree.

Thermometer

Volgende: Nieuw product/project met Java EE 6 01-'10 Nieuw product/project met Java EE 6

Reacties


Door Tweakers user Icyzer, woensdag 27 januari 2010 22:59

Beterschap aan allen

Door Tweakers user Faust, woensdag 27 januari 2010 23:01

Beterschap toegewenst, voor allebei.
Ik hoop dat ze snel weer erbovenop zijn!

Door Tweakers user Battle Bunny, woensdag 27 januari 2010 23:02

He ja, waarom klik ik nou. Mijn zoontje van 9 maanden ligt net na veel gekrijs en gedoe eindelijk te pitten... Maakt me altijd zo bang dit soort verhalen.

Nou ja, beterschap in elk geval. En, als het goed is, uiteindelijk wordt een ieder er alleen maar sterker van (zo ging het met mij althans, ik was vroeger altijd ziek en nu nooit meer)

Door Tweakers user TerraGuy, woensdag 27 januari 2010 23:06

Vanwaar eigenlijk de anti-biotica? Ben zelf niet zo bekend met anti-biotica, alleen dat het tegen ontstekingen is en dat je er niet te scheutig mee moet zijn vanwege opbouwende resistentie, meer niet eigenlijk. Maar is er een aanwijzing dat dat helpt?

Door Tweakers user Tsurany, woensdag 27 januari 2010 23:12

Grote kans dat er een virus is dat met anti-biotica sneller weg te krijgen is. Resistentie is altijd een risico, maar dat is pas echt bij overmatig gebruik.

Door Tweakers user Dooievriend, woensdag 27 januari 2010 23:29

Grote kans dat er een virus is dat met anti-biotica sneller weg te krijgen is. Resistentie is altijd een risico, maar dat is pas echt bij overmatig gebruik.
Klopt niet! Als je bijvoorbeeld verkouden bent of griep hebt, dan helpt antibiotica geen zier. Antibiotica is letterlijk vertaald "tegen levende wezens", meer specifiek bacteriŽn. En laat een griep of verkoudheid nu net geen bacterie maar een virus zijn (volgens de meeste definities zijn virussen ook geen levende wezens).

Qua resistentie gebeurt vaak het volgende: PatiŽnt gaat naar dokter. Dokter zegt: is een virus, weekje uitzieken dus. PatiŽnt niet tevreden: ik ga naar dokter, betaal, en enige dat ie zegt is uitzieken, krijg zelfs geen pilletjes of niks >:-( PatiŽnt gaat drie dagen later terug naar dokter, zelfde klacht is immers niet overgegaan. Dokter heeft geen zin om patiŽnt te verliezen, en schrijft dan maar (nutteloze) antibiotica voor. PatiŽnt blij, en is na 3 dagen (de week is immers om) genezen. PatiŽnt denkt dat antibiotica geholpen heeft, en zal er volgende keer ook willen.
Resultaat: resistentie treedt op omdat dokters -al dan niet onder druk van de patiŽnt- teveel antibiotica voorschrijven, bijvoorbeeld als de klacht een virus betreft. Nogal jammer :(

@Canard: ik weet niet of het bovenstaande verhaaltje ook jouw ervaring betreft, maar het lijkt wel zo: eerst een virus, maar dan later toch antibiotica voorschrijven, om dan na 5 dagen te merken dat het beter gaat met de patiŽnt, en dan antibiotica te nemen. Grote kans dat je kleine overmorgen weer beter is, ik wens het hem iig van harte toe :) Ow, en vraag eens aan je dokter of die antibiotica nu echt geholpen gaat hebben, en vertel hem dit verhaaltje van "iemand op het internet". Ofwel heb ik gelijk (ik heb het van mijn vader, ook dokter), ofwel doet hij me af als "praatjesmaker op het internet". Dat laatste kan natuurlijk ook, veel dokters zijn het onderling sowieso niet eens ;)

Door Tweakers user DefLite, woensdag 27 januari 2010 23:44

Kleine aanvulling op Dooievriend.

Verder maken mensen ook vaak hun anti-biotica kuur niet af en dit werkt resistentie nog meer in de hand.

[Reactie gewijzigd op woensdag 27 januari 2010 23:44]


Door Tweakers user Canard, donderdag 28 januari 2010 00:07

Dank voor de beterschapswensen!

Tsja, of de antibiotica echt helpt zullen we nooit weten als hij morgen beter is. Ik ben inderdaad bekend met dat antibiotica bedoeld is voor bacteriŽn, mijn vrouw is doktersassistente. We hebben de antibiotica dan ook niet geŽist en de huisarts heeft dit zelf voorgesteld.

Overigens leek hij ook last van zijn oren te hebben en deze waren ook een beetje ontstoken, dit kan door bacteriŽn komen.

Door Tweakers user Racetows, donderdag 28 januari 2010 00:30

@Canard
Beterschap!

@Dooievriend
Wat een onzin dat artsen antibiotica voorschrijven om de patiŽnt niet te verliezen. Ik zal niet zeggen dat zoiets nooit gebeurt (ik zeg namelijk over niets dat het nooit gebeurt), maar in vrijwel alle gevallen wordt alleen voorgeschreven als het nodig is en soms om de patiŽnt gerust te stellen.

@Little_captain
Ja, dan ben je ook wel achterlijk. Meestal zegt de arts zelfs dat het belangrijk is dat je de kuur afmaakt, bovendien staat het over-over-over duidelijk in de bijsluiter. Met dit soort stommiteiten kun je moeilijk rekening gaan houden.

Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 28 januari 2010 09:20

Beterschap!

over de anti-biotica:
Een virus kan niet worden aangepakt door anti-biotica. Wel is het zo dat een patient met die last heeft van een virus vaak, door de verlaagde weerstand, ook vatbaarder is voor bacteriele infecties. Bij het griepvirus is dit vaak herkenbaar aan een oor, neus keel en/of voor/bijholte ontsteking.

Omdat bij kinderen (en ouderen) een anti-biotica veel minder schadelijk is dan een ontsteking wordt in nederland gewoon anti-biotica voorgeschreven.

Door Tweakers user gang-ster, donderdag 28 januari 2010 10:59

Ik vraag me af in hoeverre die verhalen van "de kuur niet afmaken" waar zijn, omdat er niemand is die daar 100% betrouwbare data over heeft en dan is het natuurlijk nog zo dat als mensen inderdaad hun kuur niet afmaken daar evolutionair nadeel bijhebben en dus zal het probleem als het goed is over een paar miljoen jaar wel zijn opgelost ;)

Door Tweakers user swtimmer, donderdag 28 januari 2010 11:26

@Gang-ster,

die mensen kweken resistentste bacteriŽn welke daarna ook voor jouw gevaarlijk worden, aangezien de antibiotica niet meer werkt. Dus deze mensen neppen de hele mensheid en helaas niet alleen hun eigen gezondheid.....

Door Tweakers user Zenix, donderdag 28 januari 2010 12:01

tja, dat gepraat over antibiotica dit en dat. Ik weet dat veel mensen met minderen weerstand het nodig hebben. Mijn oma komt net uit ziekenhuis waar ze 3 weken heeft gelegen omdat ze eigenwijs was en niet naar dokter was gegaan voor antibiotica kuur. En dus long onsteking heeft gekregen, dat had dus antibiotica kunnen voorkomen.

Ik heb zelf ook zeer slechte weerstand door vele operaties en ben kritiek geweest, dus ik krijg ook altijd antibiotica kuur. Als ik het niet krijg ben ik gewoon 2 maanden ziek van een lichte griep. Mensen generaliseren teveel en een virus kan zeker wel worden aangepakt door antibiotica, want de meesten hardnekkig virussen zijn bacterieel infecties. Ik heb zelf tientallen antibiotica gebruikt sommigen zelfs 2 maanden. Maar bleef bij mij altijd prima werken die resistentie is ook overdreven.

[Reactie gewijzigd op donderdag 28 januari 2010 12:02]


Door Tweakers user H!GHGuY, donderdag 28 januari 2010 12:45

Antibiotica is nefast voor de darmflora. Het duurt gemakkelijk 3 maand vooraleer je darmflora hersteld is van een antibiotica-kuur. En dan maar klagen dat je sneller ziek wordt.

@Zenix: een virus is geen bacteriŽle infectie of omgekeerd. Bij de laatste zal antibiotica helpen, bij de eerste niet. Een virus is een stof die in jouw cellen binnendringt en daar zorgt voor reproductie enz. Antibiotica helpen daar geen moer tegen.

Door Tweakers user Pantagruel, donderdag 28 januari 2010 13:16

Beterschap gewenst.

En voor al die mensen hierboven die de kleppel horen zonder de klok te kunnen vinden, lees deze link eens door, weet je eindelijk eens wat antibiotica nu aanpakt.

Vanuit dezelfde bron kun je ook info verkrijgen wat nu een bacterie is en wat een virus inhoud want wat dat betreft maken verschillende posters er een potje van. Een van de weinige dingen die kunt gebruiken om een influenza (griep) infectie te verminderen is Tamiflu.

Door Tweakers user gang-ster, donderdag 28 januari 2010 14:15

@swtimmer

Er is wel een kleinere kans daarop, want een bacterie moet nl. eerst nog in je interne milieu terecht komen. Aan de andere kant als de hele wereld vol zit met dat soort mensen geldt mijn verhaal alleen nog maar met een verwaarloosbaar verschil.

En dan zou je natuurlijk ook nog kunnen zeggen dat kansen theoretische constructies zijn, en je zou helemaal gelijk hebben.

Door Tweakers user Zenix, donderdag 28 januari 2010 15:49

@highguy

je vergeet dat een bacteriŽle infectie vaak op een virus lijkt. En dat daarom met antibiotica het vaak behandeld wordt. Ik krijg zelf geen echte griep of Mexicaanse griep omdat ik daar voor geprikt ben. Maar een bacteriŽle infectie lijkt erg veel op een griep. Laatst kreeg ik gewoon koorts moest ik hoesten en zat alles vol en vast. Dat zijn symptomen van virus. Maar dat was het dus niet. De antibiotica zorgde eerst ervoor dat de holtes schoon werden zodat daarna het steeds beter ging. Dat vergeten mensen ook vaak. Het is gewoon moeilijk door de symptomen om daar onderscheid tussen te maken.

Door Tweakers user Ryunichi, donderdag 28 januari 2010 16:30

Zenix: Je zegt wel dat de resistentie overdreven is, maar talloze voorbeelden van de zuidelijkere landen zoals Griekenland (extreem), ItaliŽ, Spanje e.a., laten toch echt zien dat waar e.g. penicilline met gemak verstrekt is/wordt, dat daar enorme hoeveelheden bacteriŽn heerlijk resistent zijn geworden. 50 jaar gelden waren er heel wat minder bacteriŽn penicilline-resistent. De MRSA-bacterie is er ook een beetje het gevolg daarvan... En daar komen dus problemen van.

Het is daarom noodzaak het echt alleen te gebruiken bij een daadwerkelijke bacteriŽle infectie die het behoeft. Natuurlijk zeg je zelf ook dat het te moeilijk is om enorm precies af te voelen of het een bacteriŽle of virale infectie is. Dat is waar!

Door Tweakers user liberque, donderdag 28 januari 2010 21:01

Hrm... er zijn antibiotica en er zijn antibiotica....

Zo is er een antibiotica die doodleuk alle bacteriŽn dood. Dit is dan ook de antibiotica die voorgeschreven wordt aan mensen met een ontsteking die NIET veroorzaakt wordt door een virus. (bacterie infectie)

Echter er is ook antibiotica die helemaal geen bacteriŽn dood maar juist voorkomt dat bacteriŽn aangemaakt kunnen worden. Deze antibiotica wordt veelal voorgeschreven aan ontstekingen die ontstaan door een virus. (virale infectie).

Dus om te stellen dat een antibiotica geen uitkomst biedt bij patiŽnten die kampen met een virus is wel heel erg kort door de bocht. Tetracycline ed. kunnen zeker helpen een virale-ontsteking, of de groei daarvan, te voorkomen zodat het lichaam zich kan richten op bestrijden van het virus ipv de ontsteking. .Helaas is deze zelfde groep antibiotica ook het meest onderhevig aan resistentie zodat deze minder snel voorgeschreven wordt en de dokter gewoon uitzieken meestal prefereert. Uitzonderingen hierop zijn jonge kinderen en oude vandagen gezien deze minder weerstand hebben.

Daarbij wil ik ook even toevoegen dat de resistentie van de verschillende soorten penicilline niet uitwisselbaar is. Ben je bijvoorbeeld (of beter gezegd: de bacterie) resistent tegen een virale-infectie bestrijder zoals Tetracycline dan wilt dat geenszins betekenen dat de bacterie resistent wordt voor alle andere vormen van penicilline. Afwisseling en gebruik maken van gerichte penicilline is dan ook standaard in de dokterswereld.

Als laatste noot: Zorg ervoor dat je bij het gebruik van antibiotica extra vitamines en mineralen binnenkrijg. Een voedingssupplement is dan ook zeker aanraadbaar. Verminder ook zoveel mogelijk het gebruik van lactose houdend voedsel of drank aangezien de darmflora meer moeite heeft met deze te verwerken. Je wilt immers geen vitaminegebrek of darmprobleem overhouden na het gebruik van antibiotica.

[Reactie gewijzigd op donderdag 28 januari 2010 21:10]


Door Tweakers user Dooievriend, vrijdag 29 januari 2010 02:23

@Dooievriend
Wat een onzin dat artsen antibiotica voorschrijven om de patiŽnt niet te verliezen. Ik zal niet zeggen dat zoiets nooit gebeurt (ik zeg namelijk over niets dat het nooit gebeurt), maar in vrijwel alle gevallen wordt alleen voorgeschreven als het nodig is en soms om de patiŽnt gerust te stellen.
Okť Racetow, in Nederland misschien. Hier in Vlaanderen zijn er het laatste kwart van de 20e eeuw echt teveel dokters geweest. Mijn ouders hebben -net als veel andere doktersgezinnen- nog overwogen om naar Nederland te emigreren, puur omdat een dokter daar veel meer voordelen krijgt, zoals een assistent/secretaresse die papierwerk en nutteloze/eenvoudige patiŽnten afhandelt. Om maar aan te duiden dat jullie nood hadden aan dokters, en wij teveel. De eerste twee jaar van zijn praktijk verdiende mijn vader niets, hij moest het rooien met vrienden en familie, en de lastige patiŽnten wiens vorige huisarts niet altijd naar hun pijpen danste. Wat doe je dan als dokter in zo'n situatie, waar het aanbod de vraag overtreft? De Belgen zijn verwend op doktersvlak: 's ochtends bellen, 's middags huisbezoek. Bijgevolg stellen de patiŽnten ook meer eisen, zoals het hierboven beschreven verhaaltje. Zelfs dokters die recht in hun schoenen staan, moeten hun brood verdienen, en dan worden toegevingen gedaan. Hopelijk noem je dit nu geen "onzin" meer, temeer daar
om de patiŽnt gerust te stellen
eigenlijk ook m'n verhaaltje samenvat.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 29 januari 2010 02:23]


Door Tweakers user Racetows, vrijdag 29 januari 2010 14:20

@Dooievriend
Verhelderend en dat betekent inderdaad dat jouw verhaal geen onzin is. Desalniettemin is de situatie waarin ik het geruststellen van de patiŽnt beschrijf een absolute uitzonderingssituatie. Meer om aan te geven dat 'nooit' niet bestaat.

Ik was trouwens geheel niet op de hoogte van deze grote verschillen tussen beide landen. Ik woon in Amsterdam en als ik vandaag de huisarts bel, kan ik pas woensdag of donderdag terecht. Onlangs is de hele bureaucratische molen van specialist, assistent van de specialist, assistent van de huisarts, huisarts en apotheker vijf werkdagen bezig geweest met een herhaalreceptje. Overigens had ik recentelijk een spoedgeval en dan zijn er geen wachttijden en nemen de artsen ook alle tijd. Dat mag ook vermeld worden, louter negativiteit wordt niemand beter van ;)

Door TweakerTweak, zaterdag 30 januari 2010 09:50

Van Harte Beterschap

Reageren is niet meer mogelijk